איך להתמודד עם אפידורל בלידה כדי למנוע סיבוכים?

אני רוצה לשתף אתכן במאמר חשוב שכתבה  שלומית הולצברג חיים.

גם אם החלטת כבר מעכשיו שבלידה הבאה תלדי עם אפידורל, גם אם את מתכננת לידה טבעית אבל רוצה ללמוד לכל מקרה שלא יהיה וגם אם את מתכוננת ללידה טבעית לחלוטין ורוצה להבין איך לעזור לגוף שלך לקדם את הלידה – הכתבה הזו בשבילך.

ישנן הרבה שמועות על לידות עם אפידורל – שהן ארוכות יותר, מסובכות יותר וקשות יותר. חלק מהמידע נכון ואכן ישנן יותר התערבויות בלידות אלה. אבל, יש מה לעשות עם המידע הזה כדי לשנות את הלידה, גם עם אפידורל, ללידה פיזיולוגית שתתקדם בקצב הרצוי על פי הפרוטוקולים הרפואיים.

כאב בלידה הוא חלק מהתהליך הפיזיולוגי שקורה במעבר התינוק בתעלת הלידה והתכווצות הרחם לעבר הלידה עצמה. בשלב שבו הכאב הופך לסבל, אפידורל הוא כלי נהדר להתמודד אתו.

בלידה, כתהליך הורמונאלי, משתחררים הורמוני התכווצות (אוקסיטוצין) והורמונים להתמודד עם הכאב (אנדרופינים). כאשר הלידה הופכת לסבל, מופרש בגוף האישה האנדרנלין שתפקידו להגן עליה, אך הוא גם עוצר את הפרשת האוקסיטוצין, מה שגורם ללידה לעיתים להעצר או להאט. לכן, אם החלטת שאת לא יכולה יותר להתמודד עם הכאב ואת מעוניינת באפידורל חשוב מאוד לשים לב לדברים הבאים כדי לאפשר לגוף להמשיך ולהפריש את האוקסיטוצין, גם כאשר הגוף לא מרגיש את התהליך שהתינוק והגוף עוברים בלידה.

להבדיל ממה שרוב האוכלוסיה חושבת, אפידורל אינו החומר המוזרק בגוף האישה במהלך לידה, אלא המקום שאליו מופרשים חומרי הרדמה. במהלך קבלת זריקת אפידורל, מוזרקים חומרי הרדמה (כל בית חולים וכל מרדים נותנים קוקטייל חומרי הרדמה מעט שונה) לחלל האפידורלי בגב האישה. החומר גורם לאילחוש פלג הגוף התחתון (מהמותן ומטה), ולעיתים אף גורם לחוסר תחושה וחוסר יכולת לזוז מהמותן ומטה. חומרי ההרדמה מפסיקים את מעבר המידע על הכאב למוח האישה ולכן מפסיקים את הכאב.

הכאב אינו עובר למוח, הגוף לעיתים “חושב” שהלידה הפסיקה ולכן הגוף מפסיק לשחרר את הורמוני הלידה וניתן לראות כי הלידה “נעצרת” ולא מתקדמת בקצב הרצוי על פי הפרוטוקולים הרפואיים. אבל, וזה אבל גדול, יש מה לעשות כדי למנוע את המצב הזה, אז לפניך מספר טיפים לאחר קבלת זריקה אפידורלית.

1. תנוחי 
את אחרי אי אלו שעות של צירים, יכול להיות שלא ישנת כבר יומים בגלל הצירים, הגוף עבד מאוד קשה בצירים ואת מותשת. ולכן, כאשר קיבלת את זריקת האפידורל, יש לך הזדמנות לנוח! כבי את האורות בחדר, בקשי מהמלווים שילכו גם הם לנוח/לאכול/לשתות קפה או כל דבר שיאפשר להם לצבור כוחות להמשך וגם לך, תעצמי עיניים ותתני לגוף לנוח. בסעיפים הבאים נתחיל גם לעבוד.

  1. בועת האוקסיטוצין” 
    הלידה כתהליך הורמונלי משתמשת בהורמון אוקסיטוצין כדי לכווץ את הרחם, לדחוף את התינוק לכיוון מטה. הורמון האוקסיטוצין המכונה, “הורמון האהבה”, אוהב חושך, רומנטיקה, אוירה שקטה, מוזיקה ואנשים שיגרמו לך להרגיש אינטימיות. אז אחרי שקיבלת אפידורל ויש לך הזדמנות לנוח, כבי את האורות, שימי מוזיקה נעימה שתתן לך תחושת בית, שלחי את מי שלא צריך להיות בחדר ולא עוזר לאינטימיות הביתה ותני לאוקסיטוצין לשטוף את גופך.
  1. תנועה
    הירידה של התינוק באגן במהלך הלידה מסתייעת בין היתר בתנועה של האגן, תנועה של האגן מגדילה את הכתרים של פנים האגן ומאפשרת לתינוק לנוע בתוכו לכיוון הלידה. אז נכון שעם אפידורל את לא באמת יכולה לנוע ולרקוד, אבל את יכולה לייצר תנועה בעזרת המלווים שלך. בקשי מהמלווים שלך שיניעו את האגן כאשר את שוכבת, ניענוע עדין של האגן עושה עבודה לא פחות טובה מאשר הריקוד שתרקדי אם תהיי בעמידה.

אם המלווים שלך מאוששים ויש להם כוח, בקשי מהם להניע את הרגל שלך במעגלים, קצת כמו שהיית רוקדת וזזה בעצמך, התנועה של הרגל (מהירך) תייצר את התנועה גם באגן.

  1. תנוחה
    כמו בלידה ללא משככי כאבים, גם עם אפידורל מומלץ לשנות תנוחה מידי פעם, החליפי צדדים (בין ימין לשמאל), קפלי את הרגליים (פעם ימין ופעם שמאל), נסי לבקש מהמלווים שלך להושיב את המיטה כך שתוכלי להרים את הרגליים לתנוחת קריעה. והכי חשוב, אל תשארי באותה התנוחה יותר מידי זמן, שני מידי פעם את התנוחה כדי לייצר גם תנועה וגם שינויים בכתרים הפניים של האגן.
  2. א-סימטריות
    כאשר אנחנו יושבות בא-סימטריה, אנחנו משנות את הכתרים הפנימיים של האגן ומגדילים אותם. רגל אחת מקופלת ואחת ישרה היא צורה קלאסית לא-סימטריות, כרית מתחת לישבן (רק בצד אחד) מייצרת א-סימטריות, סיבוב הירך (רק ירך אחת) מייצר א-סימטריות.

אז מהי בעצם “לידה טבעית”? האם לידה וגינאלית היא לידה טבעית? האם לידה ללא משככי כאבים? ואולי יש גם לך הגדרה משלך ללידה טבעית. ואני אומרת, שההגדרה לא משנה, מה שחשוב זו התחושה שלך והיכולת שלך לעשות את הלידה כמה שיותר נכונה פיזיולוגית לך ולתינוק. אז אם החלטת שאת צריכה במהלך הלידה משכך כאבים מסוג אפידורל, תכירי את היכולות של הגוף שלך במגבלות “האפידורל”, תמצאי את הדרכים שלך לסייע לגוף לעבור חוויה נכונה פיזיולוגית גם בתחומי התנועה והאפשרויות הקיימות.

גם אם תבצעי חלק מהדברים שרשומים פה, אבל תרגישי שעשית את מה שנכון לך ומה שמקדם את הלידה, עשית את הדבר הנכון.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.