הכנת קטנטנים למסגרת

10 הצעדים לקראת הסתגלות קלה במסגרת

מאת אורית ביבי ספני – מנחת הורים לגיל הרך 054.210335

הכנת קטנטנים

לכניסה מוצלחת מסגרת

הסבר מלווה ללייבים בפייס עם אביבה ויעל

הסתגלות הפעוט במסגרת דומה למסע טיפוס לגובה רב. זוהי חוויה רב חושית, שכל הגוף חווה. וזהו היא שינוי שמשפיע ממש על התפתחות מסלולים עצביים במוחו. וגם מקרין על כל תחום בחייו.

כניסה למסגרת היא שינוישהפעוט לא היה בוחר לעשות מיוזמתו, אבל הוא זה שצריך ללמוד להתאים את עצמו אליו. לכן הוא זקוק ליד המושטת הזו כדי לשרוד את נפתולי הדרך החדשה.

בדרך החדשה הוא צועד לבדו בין זרים. גם אם הם מלאכים שמושיטים לו יד חמה, הוא עדיין רחוק מאמו, מהחמצן, ממקור הביטחון של חייו. כשהוא מטפס במעלה השבילים הצרים האלה – הפעוט צריך ללמוד לסמוך, להיווכח שהמקום החדש טוב בשבילו. לוקח זמן עד שהמקום הזר יהפוך ל Best Second Choice שלו.

וכשאת, האמא, מגיעה לאסוף אותו בסוף היום, הוא שמח לראות אותך, אבל גם מותש מיום ההסתגלות המתמשך כנצח. אתגר ההסתגלות נמשך לו גם בבית ונחשב לגורם רגרסיה מרכזי.

משך ההסתגלות ככלל יהיה בהתאם לקצב שלו במצבי הסתגלות לכל שינוי ופרידה, יכולת המסגרת להכיל אותו ולהגיב לצרכיו משפיעה עליו, וגם אופן ההתמודדות שלך.

בלייבים בפייס עם אביבה ויעל

נסקור 10 צעדים פרקטיים להכנת הפעוט לכניסה למסגרת

כולל הכנה העצמית שלך לקראת החוויה החשובה,

כמו גם כלים להתמודדות עם אתגרים

שאחרי הכניסה למסגרת.

אפשר ורצוי

לחזור על הצעדים לפי העניין והצורך.

צעד 1 : הכנה לפרידה

הטיפ הבא מתאים לכל פרידה: הנקה, מוצץ, מיטה, דמות אהובה לפני נסיעה, ועוד. אני מתייחסת לגיל שסביב חצי שנה ואילך, גיל בו קביעות האובייקט מתחילה להתבסס. זהו הגיל של המחוות: הצבעה, ביי ביי, מחיאות כפיים וגם משחקי ה”קוקו”.

במשחקי הקוקו, הנסיך הקטן שלך מבסוט מהמשחק, ובהדרגה גם לומד שהדבר שנסתר מעיניו – עדיין קיים גם כשהוא לא רואה אותו. ‘ספר הגיבור’ מכין את הילד לקראת השינוי הדרמתי בחייו. בטקס “ביי ביי” הוא מפנים את עקרון המעגליות בחיים, הפרידה והפגישה המחודשת.

בטקס הביי ביי ילדים לומדים ומתאמנים בכישורי חיים דרך משחק. ללמוד להיפרדבכאילו” עוזר לתינוק להפנים את מעגליות החיים מפגש פרידה פגישה מחודשת שחסרה לו ביכולת ההמשגה בגילו. כיוון שלתינוק חסרה עדיין תחושת זמן, החוויה של התינוק בפרידה, כמו כל חוויה היא לגמרי בהווה. אין התחלה, אמצע וסוף.

גם שינה היא סוג של פרידה, לכן תינוקות עלולים להירתע ממנה.

ריטואל קבוע עוזר לנו כי הוא יוצר שגרה ומוכרות. היכולת של התינוק לצפות את האירועים בחייו ולהיערך לאירוע הבא הצפוי בשגרת היומיום שלו – זו בעצם המסוגלות שתבני בילד שלך לקראת הפרידה.

הטקס

בשלב הראשון כדאי לבחור דובי / בובה כלשהי שהתינוק כבר מכיר ומחבב, או שקודם תחבבי אותה עליו. במשך כמה ימים, בכל פעם שאת משכיבה אותו לישון השכיבו יחד גם את הבובה / הדובי.

היפרדו ממנה כשאת מכריזה: “לילה טוב בובה, ביי ביי עד לבוקר, עד שהשמש תאיר ויהיה אור בחלון..” לא משנה מה תגידו עוד, חשוב לשמור על מילות הפרידה וההפגשות (“ביי ביי” ו “נפגשנו שוב” / שלום / בוקר טוב וכולי). חיזרו על זה גם כשאתם יוצאים מהבית וחוזרים.

חשוב: הבובה נשארת באותו המקוםבו נפרדתם ממנה, עד שתחזרו לפגוש אותה.

בבוקר: גשו אל הבובה יחד כדי לברך אותה: “בוקר טוב בובה, נפגשנו שוב”.

כעבור כמה ימים כשהטקס עקבי ואתם מצליחים להתמיד, התינוק (בגיל המחוות) ילמד מהדוגמה האישית שלך ויתחיל בעצמו להגיד אותם דברים לבובה מיוזמתו.

אפשר וכדאי להרחיב את הטקס לשעות אחרות ולפעילויות אחרות, למשל לפני הרחצה.

צעד 2 : בקבוק

הטיפ הזה רלוונטי במיוחד לאמהות מניקות שהתינוק שלהן צריך להתרגל לבקבוק לקראת הכניסה למסגרת.

אנחנו רוצות שהתינוק ירגיש רגשות חיוביים כלפי הבקבוק. בנוסף, נשמור על עיקרון הרציפות והמוכרות שיעזרו לו כשניפרד ממנו כל יום למך היום.

מה נעשה?

  1. נקנה בקבוק ..
  2. נראה אותו לתינוק בזמן שהוא רגוע, ובזמן שאיננו קשור להאכלה דווקא.
  3. ניתן לו לשחק עם הבקבוק.

אחרת, תחשבי – מה קורה לתינוק שרואה בקבוק לראשונה בחייו בזמן שכואבת לו הבטן מרעב? ואולי הוא גם בחרדה מהעובדה שהוא לא רואה את אמו? הקישור של “חירום” ותסכול – יכול לעבוד הפוך ממה שחשבנו, והתינוק ירגיש שזה מצב של סטרס (מערכת הדריכות תפעל בכל פעם שהוא רואה את הבקבוק). נכון שיש למידה ובסוף תינוק יכול לקשר את הבקבוק עם רווחה ותחושה של משהו טוב, אבל איך אומרים? אין שני לרושם ראשוני  כדאי להתחיל רגוע. במיוחד כשאנחנו יודעות שתינוק עלול לגלות ממש התנגדות לבקבוק, וכדאי למנוע אותה בתכנון נכון של תהליך ההכרות עם האופציה של הבקבוק בחייו.

נצייר עליו מסר של אהבה בנוכחות התינוק ונגיד לו שזה הבקבוק שלו.

ניתן לו לשחק אתו – זכרי שהפונקציונליות כאן היא משנית. קודם נרצה שהתינוק ירגיש שהבקבוק הוא חלק טוב בחייו, שקשור בך, בקשר אתך, בביטחון שאת משרה עליו ולאהבה שלך. הפוך ממשהו שמתקשר בתודעה שלו לעתות חירום (סטרס וחרדה).

  1. כשאת מניקה, הכיני מראש בבקבוק קצת מהחלב שלך, שיהיה חמים ונעים. תני לתינוק לינוק ודאגי שהוא יראה את הבקבוק. שישחק אתו בהתחלה, יריח ויזכר בו.
  2. זה צעד שהתינוק יעשה! בהדרגה הבקבוק נטען בחוויה הטובה מההנקה ובהמשך, אולי ירצה לקרב את הבקבוק ולהתחיל לאכול ממנו מתוך סקרנות וחיבה.

בואו נראה איך הולך לאביבה ויעל!
עקבי אחרי הלייבים שלנו בפייס: (לחצי על הקישור)

בימים הבאים נוסיף עוד טיפים מנצחים להכנסת קטנטנים למסגרת!

אורית ביבי ספני

לוחשת לאימהות סודות נשכחים

אודות שפת הגוף של התינוק

ואם את רוצה לסדר לעצמך את סדר יום עם התינוק – זה הזמן לברר על המחזור החדש לקורס “אימהות בטוחה מלידה” מקומות אחרונים נחטפים ממש עכשיו! לשיחת יעוץ חינם עם אביבה לחצי כאן למלא פרטים ושלחי הודעה: 050-621-9632

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.